tisdag 8 mars 2011

Glädje

Igår hade jag en dag fylld med glädje. Speciellt kvällen, då jag fick premiärsjunga med Rejocie gospelkör i kyrkan där vi tog vårt sista farväl av vår lilla Ängel. När jag väl kom till kyrkan med Malin, så kändes det som en ilning längs ryggraden. Men faktum var, att det inte var en läskig ilning. Utan mer som en rysning av välbehag. Som att han fanns i kyrkan, som att hans ande svepte omkring oss. Då kändes det först som att jag skulle börja gråta, men på något magiskt sätt så kom inga tårar. Det var bara så enormt härligt att få sjunga med denna fina kören. Det var så skönt att få sjunga av sig, sjunga med hela kroppen och själen. Det är ju det som är gospel. Jag blev stärkt av att vara där och sjunga. Vi sjung bland annat en av de många Emanuel-låtarna och en del andra härliga låtar. Det var så vackert, kraftfullt och berörande. Det var underbart. Jag var så glad när jag vandrade hem med vetskapen att jag ska dit igen, nästa måndag. 
Jag är så glad över att vi valde de vackra namnen till vår son. Ängel Emanuel. Som en legend från forna dagar. En legend från bibeln. Från början när vi tänkte namn, så var det helt andra namn. Mer fornnordiska och amerikanska namn. Men det var omständigheterna som gjorde det hela. Och vad vi kände när vi såg på honom. Han var och är fortfarande en ängel, så vi gav honom två förnamn Ängel Emanuel. Om man vill göra det lätt för sig, kan man ju kalla lilleman för Manne också. Det är smeknamnet för Emanuel. Jag visste ju redan var Emanuel stod för, då min brorson heter Noah Emanuel. Noah är ett hebreiskt namn och står förmodligen för tröst och vila. 
Emanuel är också ett hebreiskt namn, kommer från (עִמָּנוּאֵל, Emmanuel eller Imanu'el) med betydelsen Gud är med oss. Därav så många gospel-låtar med detta namn.  
För mig är namnbetydelsen given, att Emanuel (vår son) är med oss. Vart vi än är, så finns han med oss. Han lever i våra hjärtan och ibland känner vi hans ande sväva förbi. Och på så sätt kan vi leva vidare med honom. Det ger oss en styrka. Och om vi nu ska gå in på vad just jag tror på,(nu blir jag riktigt personlig) så tror jag att Gud är en kraft eller energi, alltså ingen person eller ande. Och att varje människa besitter denna kraften, men att det är upp till varje människa att hitta den och sedan hitta ett sätt att använda den. Vissa kanske använder den ibland, vissa varje dag och andra inte alls. 


We've discovered a baby boy... Emanuel
We have felt the hope in the air that You are breathing 
We have seen the peace on Your face while You've been sleeping 
We have wanted a piece of that hope... Emanuel 
Ur Emanuel av Alathea (Gospel)

1 kommentar:

  1. Vad fint du skriver! Och härligt att du har en fristad där du bara känner glädje, jag tänker på gospelsången, underbart. Ängel Emanuel...ja,jag har sagt det förut men säger det igen; som poesi, så vackert, till en jättevacker gosse!=)
    Kram

    SvaraRadera