fredag 15 april 2011

Livet

Livet är märkligt. Livet är farligt. Livet har inga garantier för någon. Så varför springa och jaga? Varför ska man stressa? Varför är en bra fråga ibland att ställa sig? Eller vad håller jag på med? Tänk att sorg och stora livskriser gör att man får distans på saker och ting. Och man ställer sig frågan Varför? Och just nu ställer jag inte frågan som Varför hände det oss eller Varför dog vår son. Utan nu ställer jag mig frågan Varför i andra sammanhang, och är det något jag då upptäcker att jag gör saker som inte finns ett bra eller vettigt svar på.. Ja då kanske man ska tänka om... Varför gör man till exempel inte sakar man drömmer om att göra? Eller varför försöker man åtminstone inte? Till exempel om man alltid önskat resa till Afrika eller önskat hoppa fallskärm, simma med delfiner, starta ett eget företag med mera... Jag ska iallafall försöka göra det saker jag vill göra. Jag börjar med att gå på en konsert på söndag då, som bara jag vill... Och imorgon fyller min man och en annan vän år. I onsdags fyllde två andra vänner år. Så vi firar detta på en mysig restaurang ikväll.


Livet

 
Livet finns bara där
Självklart och som om det alltid funnits
Rutinerna tar över
Vi hinner inte
Dagarna bara rusar iväg
Och vi följer med
som om vi var tvungna till det
Men vem har sagt
att vi måste springa genom livet?
Vem har bestämt
att allt ska gå så fort?
En dag kanske allting stannar upp
Inom loppet av bara några minuter
kan hela vår värld förändras
Den värld vi tar för given
De människor vi älskar
men inte alltid talar om det för
När de försvinner
finns inte längre någon självklarhet

(okänd författare)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar